Friday 21 October 2011

mereka ibarat sebuah gelas sudah berisi air :)

Mereka...,
Ibarat gelas-gelas yang sudah berisi air...
Itulah yang saya selalu gambarkan tentang anak murid saya...
Semasa mengajar, itu yang selalu saya ingatkan kepada diri saya...
Bagi saya,mereka bukan sebuah gelas yang kosong,empthy..
Ilmu mereka sudah ada sedikit,suku,separuh,tiga perempat air ilmu di dalam diri mereka...
Maka saya akan bertindak untuk memenuhinya..
Air ilmu itu akan penuh,atau tidak penuh, atau melimpah....

itu bergantung kepada banyak sebab...

Saya tidak pernah menganggap mereka kosong,tidak tahu apa2 tentang sesuatu :)
Namun,bukan mudah sebenarnya,mencampurkan air yang baru dengan air yang sudah sedia ada...

 
Tapi apa yang saya harapkan saya sentiasa menjadi sebuah jug yang akan mengisi gelas-gelas itu
dengan air ilmu yang bermanfaat,
memberi perisa yang sedap,
tidak pernah basi,
mewarna air menjadi lebih menarik
dan air ilmu yang mereka perolehi itu memberi manfaat kepada semua yang meminumnya..,
bukan sakit perut kerananya :)

--------------`---------------------<@Coretan dari Tcheersaadah@>------------------,-----

1 comment:

  1. lama x bace post teacher..teacher bz ea??

    ReplyDelete