Sunday 4 March 2012

"Kenapa aq kena belajar??"

Kenapa saya belajar??
Saya dulu ada  fikir kena belajar 
sbb nak tolong makayah,nak kerja bagus,nak gaji besar dan lain2 lagi..

Tetapi setelah 30an ini saya fikir kenapa kena belajar (menuntut ilmu) adalah lebih daripada itu sebenarnya...

Belajar itu susah,tetapi di sebalik susah menuntut ilmu itu saya sebenarnya memperolehi :_

>cara mengurus masa diri sendiri
>cara mengawal emosi tension dan stress
>cara mengawal tekanan
>cara berinteraksi dengan orang lain
>cara bersangka baik dengan pendapat orang lain
>cara berfikir pendapat atau perkara lebih baik
>cara menjadi pemimpin
>cara menghormati pemimpin
>cara berkomunikasi yang tidak menyakiti orang 

Sebenarnya itu semua saya akan memperolehinya hanya semata semasa saya menuntut ilmu :)

Pernah satu hari saya terkesima dengan hadis di bawah,

Seorang lelaki telah datang mengadap Rasulullah SAW, 
Lalu bertanya

Ya Rasulullah! Bagaimana hukum seorang yang pergi berperang 
untuk mencari pahala dan nama yang terpuji, apa yang akan didapatinya? 

Maka Rasulullah SAW bersabda..
“Orang itu tidak beroleh sebarang pahala, 

Si penanya mengulangi pertanyaannya tiga kali 
dan Rasulullah SAW pula tetap menjawab: 
‘Orang itu tidak beroleh sebarang pahala,

akhirnya baginda bersabda (lagi): 
Sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla tidak menerima sebarang amal melainkan yang dikerjakan untuk-Nya semata-mata dan dengan tujuan untuk mendapat keredhaan-Nya”. 
(HR Abu Daud dan An-Nasa’i).

Itulah kekuatan Nabi Muhammad,nabi terhebat dalam semua bidang
Itulah kekuatan sahabat2 nabi yang hebat di bidang masing2 
Itulah kekuatan saintis2 islam,Ibn Sina dll
Itulah kekuatan Iskandar Zulkarnain menakhluk rantau
Itulah kekuatan org2 islam yang berjaya dengan gemilang

Kekuatan mereka adalah dalam jiwa mereka,sangat kuat,
mereka menuntut ilmu 
dan mahu berjaya semata2 mencari keredhaan Allah
dan akhirnya mereka dapat kejayaan yang GEMILANG
dalam hidup mereka di pelbagai sudut
kerana
niat mereka bukan berfokus kepada keduniaan tetapi mencari keredhaan Allah.
Mereka berjaya,
Mereka kaya,
Mereka sangat hebat pemikirannya,
Mereka pandai dan berilmu
TETAPI hati mereka tidak sombong 
malah semakin tunduk dan tawaduk...
Itulah kekuatan mereka buat mereka berjaya...

Saya sangat terkesima dan kagum dengan kekuatan dalam JIWA mereka..
Saya doakan saya dan anda sentiasa diberi kekuatan ini
AMIN






2 comments:

  1. Adah...sgt mendalam. tq sis. leh share

    ReplyDelete
  2. Share2,no problem..
    the content is not mine...
    mana yg baik dariNYA,it's good to be share wif others...<3

    ReplyDelete