Friday 9 March 2012

Perbuatan itu lagi HEBAT drpd Perkataan

Jika saya seorang....
Pemimpin/ketua/guru/ibu/ayah yang punya tanggungjawab pada mereka yg dipimpin,
kadang2 saya perlu tahu dan mengambil tahu.....

 >jika saya suka mengkritik,mereka akan belajar menyalahkan orang lain 

>jika saya memimpin dalam kesabaran,mereka akan menjadi seorang penyabar 

>jika saya suka menengking dan berkasar,mereka akan belajar melawan dengan orang lain 

>jika saya suka memberi galakan,mereka akan menjadi manusia yang mempunyai confident level yg tinggi

>jika saya suka menakut-nakutkan mereka,mereka akan menjadi pengecut 

>jika saya memimpin mereka dlm perbincangan,mereka belajar menyayangi diri mereka & org lain seikhlasnya

>jika saya suka memberi kejian,mereka akan menjadi pendendam dalam diam

>jika saya suka menghargai,mereka akan belajar menghargai dan menghormati org lain 

>jika saya suka menyuruh membuat kerja untuk pujian,mereka akan belajar menjadi hipokrit dalam tindakan

>jika saya memimpin mereka memahami kejujuran,mereka belajar memahami kebenaran dan keikhlasan

>jika saya memimpin dengan melihat kedudukan,mereka belajar untuk sombong dengan kejayaan

>jika saya memimpin dengan keadilan,mereka belajar menjadi adil dalam urusan

>jika saya memimpin dan mendidik dengan jeritan,mereka belajar membenci manusia yang banyak berkorban

>jika saya memimpin dan mendidik mereka hidup dalam keselamatan,mereka hidup dalam keyakinan

>jika saya memimpin dengan kasih sayang,mereka akan belajar menyayangi diri mereka sendiri,menyayangi org lain dan paling utama menyayangi Tuhan yang mencipta mereka

Bersihkan Hati,Cantikkan Jiwa,Ikhlaskan Hati
Kita adalah Pemimpin untuk Jiwa dan Diri kita sendiri

No comments:

Post a Comment